În special atunci când lucrezi de acasă este destul de ușor îți pierzi concentrarea. Mai ales dacă nu ești obișnuit cu acest stil de lucru. Sau când pe lângă tine mai mișună vreun copil. Iar atunci când ai pe listă foarte multe task-uri, lucrurile devin din și mai haotice.
Așa că ai nevoie de câteva trucuri care să te ajute să fii mai productiv, mai organizat și mai sănătos. De la alegeri simple pe care să le faci atunci când îți începi ziua, până la decizii mai importante care pot implica și schimbarea stilului de lucru, ți-am pregătit mai jos câteva recomandări.
Cinci sfaturi care te vor ajuta să rămâi mai concentrat, productiv și mai eficient
1. Închide notificările și pune telefonul pe silențios
De fiecare dată când ți se aprinde telefonul atenția ta a fost schimbată de la lucrurile importante. Gândește-te la câte minute ai pierdut. Așa că, sfatul nostru: închide notificările telefonului și ale calculatorului.
2. Lucrează la un singur task odată
Poate te vezi ca un om care este foarte bun la multitasking, dar să știi că cea mai bună strategie este să lucrezi la un singur task odată. O recomandare valabilă chiar și pentru cel mai experimentat designer sau programator. Nu mai lucra la 4 lucruri de odată pentru că nu vor face decât să-ți fie o distracție inutilă și evident nu ești productiv. O să fie prea multe și nu ai nevoie să pierzi atât de multă energie degeaba. Concentrează-te pe un singur task și du-l la bun sfârșit impecabil. Atunci vei simți cu adevărat satisfacția reușitei.
3. Nu lucra lângă telefon
Foarte greu, știm. Dar la fel ca atunci când îți închizi notificările, faptul că alegi să nu ai telefonul lângă tine înseamnă să eviți distracțiile inutile. Și în momentul în care poți să te duci să-l verifici vei simți bucuria surprizelor. Evită tentațiile. Și alege recompensele care o să vină imediat după muncă.
4. Fă o pauză și niște exerciții de relaxare
După ce ai lucrat la un proiect 3-4 ore simți deja dureri de spate si nu esti productiv. Uneori ne concentrăm atât de tare că uităm de orice … chiar și de sănătatea noastră. Dar este foarte important să realizezi că ai nevoie de o pauză din când în când. Trebuie să-ți relaxezi mușchii. Așa că, ridică-te de pe scaun și fă câteva exerciții. Dacă poți face o plimbare în aer liber ar fi minunat.
5. Comunică verbal cu colegii cu care lucrezi
Clar este mult mai simplu să schimbi mesaje într-un Slack sau pe un mail. Iar ședințele sunt de cele mai multe ori inutile. Însă, uneori este important să vorbești cu colegii tăi pentru a te înțelege mai bine. Dacă vrei poți alege doar un telefon scurt pentru a clarifica lucrurile. Nu trebuie să fie o întâlnire face to face sau o ședință prin video conferință.
BONUS: exercițiu de 20 de minute care o să-ți limpezează mintea
Lasă întrebările de genul „ce s-ar întâmpla dacă”, lasă grijile și toate gândurile care îți consumă încontinuu energia și nu te lasă să dormi. Pentru momentele când simți că ai nevoie de ceva care să te ajute să-ți limpezești mintea, filosoful Alain de Botton ne oferă un exercițiu simplu pe care îl numește „philosophical meditation / meditație filosofică” și pentru care ai nevoie doar de 20 de minute.
Exercițiul lui De Botton este simplu. Stai jos, ia o foaie și un pix și notează cele trei întrebări de mai jos:
- De ce sunt supărat în acest moment?
- De ce sunt îngrijorat în acest moment?
- Ce mă face curios sau ce mă entuziasmează în acest moment?
Și acum încearcă să răspunzi la fiecare dintre ele. Nu e nevoie să te gândești prea mult, scrie ce îți vine prima dată în minte. Apoi continuă și cu alte întrebări derivate din cele de sus care să te ajute să-ți limpezești și mai mult mintea, lista completă a propunerilor lui De Botton poate fi găsită aici. După ce vei face acest exercițiu vei putea să gândești lucrurile mai în profunzime, să vezi contextul unei probleme și să nu te mai lași cuprins de griji sau gânduri negative. În fiecare zi ai motive să fii entuziasmat, bucuros și încrezător. Trebuie doar să fii conștient de ele.
Sursa foto: Unsplash